Klantenservice: 070-3644782

  Gratis verzending NL/BE vanaf € 50,-

  Op werkdagen voor 16:00 besteld, morgen in huis*

  Klantenreview: 9.4/10

Disney Lorcana - de spelregels


Over het spel

In Disney Lorcana probeer je zo snel mogelijk kennis (lore) die verspreid is over Lorcana te vinden en veilig te stellen. Roep Disney-karakters op en gebruik allerlei voorwerpen om je te helpen met quests, je tegenstanders dwarszitten en het uitdagen van vijandige karakters. Met de juiste strategie en een beetje geluk kan je de lore die je hebt verzameld beschermen tegen toekomstige bedreigingen!

Lorcana werkt - zoals de meeste Trading Card Games - met sets. Dit zijn nieuwe series kaarten die elke paar maanden uitkomen. Momenteel zijn er drie sets:

Leren spelen

Er zijn verschillende manieren om Lorcana te leren spelen. De beste – en leukste – manier van leren is door een vriend of vriendin te laten uitleggen. Je kan ook je lokale spellenwinkel vragen naar Lorcana-evenementen en de Disney Lorcana Trading Card Game Companion app downloaden voor een interactieve uitleg.

Winnen

Jouw doel is om de eerste speler te zijn die 20 of meer lore heeft verzameld. Sommige kaarten hebben speciale krachten die je lore geven, maar je zal het vooral verzamelen door karakters op quests te sturen.

De kaarten

Er bestaan drie soorten kaarten in Lorcana: characters, items en actions.

  • Characters - Karakters stuur je op quests en naar uitdagingen. Sommige karakters hebben speciale krachten.
  • Items - Deze voorwerpen blijven in het spel wanneer je ze speelt en geven jou speciale krachten tijdens het spel.
  • Actions - Actiekaarten helpen jou één keer en worden dan afgelegd.
  • Songs - Liedjes zijn een type actiekaart, je speelt ze dan ook op dezelfde manier: betaal de prijs van de kaart om het effect te activeren. Maar dat is niet je enige optie – sommige karakters kunnen het liedje voor je zingen, zodat je er niet voor hoeft te betalen!

Onderdelen van een kaart

Op alle kaarten:

  • Prijs (linksboven): hoeveel inkt het kost om een kaart te spelen.
  • Inkwell: kaarten met een soort draaikolk om hun prijs kunnen worden toegevoegd aan jouw inkwell om als inkt te gebruiken.
  • Naam (midden): de naam van de kaart. Karakters hebben ook een versie versie onder hun naam staan.
  • Classificaties (onder de naam): categorieën waar soms naar wordt verwezen in de regels.
  • Inkttype (onder de naam): het symbool en de gekleurde balk achter de naam van de kaart geven het type inkt aan. Er bestaan zes soorten inkt: amber (geel), amethyst (paars), emerald (groen), ruby (rood), sapphire (blauw) en steel (grijs).
  • Effecten en speciale krachten (onder het inkttype): de speciale regels van deze kaart. Tijdens acties worden deze “effecten” genoemd. De meeste krachten hebben een naam die is gebaseerd op het verhaal waar het karakter of voorwerp uit komt. Krachten die vaak voorkomen gebruiken dikgedrukte woorden.

Ook staat onderaan de kaart aangegeven hoe zeldzaam deze is. Er zijn vijf niveaus: common (grijs), uncommon (wit), rare (brons), super rare (zilver), en legendary (goud).

Alleen op character-kaarten:

  • Kracht (rechts van de naam): hoeveel schade het karakter doet tijdens een uitdaging.
  • Wilskracht (rechts van de kracht): hoeveel schade er nodig is om een karakter te verslaan.
  • Lore-waarde (rechts van de effecten en speciale krachten): hoeveel lore je verdient als je het karakter op een quest stuurt.

Opzet van het spel

Elke speler heeft een eigen set kaarten (deck) nodig. Ook heb je tellers nodig om bij te houden hoeveel schade een karakter heeft opgelopen en lore je hebt verzameld. Als je een starter deck koopt, zitten deze hierbij inbegrepen.

  1. Schud je kaarten.
  2. Zet je lore-teller op 0.
  3. Trek 7 kaarten voor je beginhand. Bekijk je eigen kaarten, maar niet die van anderen!
  4. Pas, als je wil, je starthand aan. Doe dit niet in je eerste spel.
  5. Bepaal wie er mag beginnen door een muntje op te gooien, een dobbelsteen te rollen, enzovoort.

Je starthand aanpassen

Voordat het spel begint, mag je je starthand één keer aanpassen, beginnend met de eerste speler. Meestal doen spelers dit als hun starthand niet veel kaarten met een inkwell icoon bevat, of als veel van hun kaarten erg duur zijn. Om je starthand aan te passen leg je de kaarten die je wil vervangen onderop je deck en trek je nieuwe kaarten tot je er weer 7 in je hand hebt. Tenslotte schud je je deck.

Het Lorcana spel spelen

Een beurt bestaat uit twee delen. Elke speler voert de volledige beurt uit en geeft deze vervolgens door aan de volgende speler. In je beurt voer je de volgende stappen in volgorde uit:

Beginfase

  1. READY – maak je gebruikte kaarten klaar voor gebruik door ze rechtop te draaien.
  2. SET – controleer of er effecten gebeuren aan het begin van je beurt en volg de instructies ervan.
  3. DRAW – trek de bovenste kaart van je deck. De startspeler slaat deze stap over bij hun eerste beurt.

Hoofdfase

Eén keer per beurt mag je, wanneer je wil, een kaart gesloten in je inkwell plaatsen. Ook mag je elk van de volgende acties uitvoeren, in welke volgorde je maar wil. Zo kun je optimaal gebruikmaken van wat jouw kaarten doen in combinatie met andere effecten.

  • Speel een kaart
  • Activeer een speciale kracht van een karakter die er niet voor zorgt dat je de kaart gebruikt
  • Activeer een speciale kracht van een voorwerp
  • Voer een actie uit met een karakter dat al in het spel is sinds het begin van jouw beurt:
                o Stuur een karakter op een quest
                o Daag een gebruikt karakter van je tegenstander uit
                o Activeer een speciale kracht die ervoor zorgt dat je de kaart gebruikt.

Wat zijn klaar voor gebruik-staande en gebruikte kaarten?

Sommige spelregels en effecten van kaarten laten je een kaart in het spel gebruiken. Dit wordt aangegeven met een rond pijltje. Om een kaart te gebruiken, roteer je deze 90 graden met de klok mee.

Wanneer je een kaart hebt gebruikt, kan je deze niet meer gebruiken tot deze is klaargemaakt voor gebruik door een spelregel of effect van een kaart. Om een kaart klaar te maken voor gebruik, draai je deze simpelweg weer rechtop. Vergeet niet al je gebruikte kaarten weer klaar te maken voor gebruik aan het begin van je beurt.

Je inkwell

Je inkwell is waar je je inktkaarten, gesloten, plaatst. Kaarten in je inkwell gebruik je om de prijzen te betalen van kaarten die je vanuit je hand speelt.

Je mag één keer per beurt een kaart vanuit je hand aan je inkwell toevoegen. De kaart moet wel het inkwell-icoon rond de prijs hebben in de linkerbovenhoek. Hoe meer inktkaarten je hebt, hoe meer je kan doen. Om een kaart aan je inkwell toe te voegen laat je deze aan je tegenstanders zien, en plaats je deze gesloten in je inkwell als inkt. Elke kaart in je inkwell is 1 inkt waard, ongeacht wat er op de voorkant van de kaart staat. Kies verstandig! Kaarten in je inkwell blijven daar voor de rest van het spel. Zodra je een kaart aan je inkwell toevoegt, doet niks er op de voorkant meer toe – inclusief de prijs en inkttype. Het is simpelweg inkt.

Een kaart spelen

Een kaart spelen houdt in dat je een kaart uit je hand open op tafel plaatst. Elke kaart heeft een inktprijs, aangegeven met een zeshoek in de linkerbovenhoek. Om de kaart te spelen, moet je net zoveel kaarten uit je inkwell gebruiken.

Wanneer je een karakterkaart speelt, plaats je deze op tafel boven je inkwell. Karakters komen in het spel in de “klaar voor gebruik”-positie, maar je kan er nog niks mee doen tot je volgende beurt. Je moet wachten tot hun inkt droog is!

Wanneer je een voorwerpkaart speelt, plaats je deze op tafel boven je inkwell. In tegenstelling tot karakters kan je voorwerpen gelijk gebruiken.

Wanneer je een actiekaart speelt, volg je de instructies op de kaart en leg je de kaart vervolgens op je aflegstapel. Plaats kaarten altijd open op je aflegstapel, zodat iedereen ze kan zien.

Liedjes zijn een type actiekaart, maar er is een speciale regel die je er op een andere manier voor laat betalen. Op elke liedjeskaart staat “A character with cost X or more can exert to sing this song for free” (“Een karakter met een prijs van X of meer kan gebruikt worden om dit liedje gratis te zingen”). Als je een karakter met de aangegeven prijs of meer hebt, kan je dat karakter gebruiken om de liedjeskaart te spelen in plaats van kaarten in je inkwell te gebruiken! Dit telt nog steeds als het spelen van een kaart. Regels voor wanneer je een karakter kan gebruiken zijn natuurlijk nog steeds van toepassing, dus karakters kunnen geen liedjes zingen in dezelfde ronde dat zij in het spel zijn gekomen.

Quests

Om een karakter op een quest te sturen, gebruik je ze en verdien je lore, gelijk aan de lore-waarde van het karakter. Onthoud, je kan een karakter niet op een quest sturen in dezelfde ronde dat deze in het spel is gekomen.

Uitdagingen

Je wint het spel door karakters op quests te sturen, maar soms is het handig om je tegenstanders dwars te zitten. Dit is waar uitdagingen van pas komen. Gebruik eerst een karakter om deze naar de uitdaging te sturen. Kies dan een gebruikt karakter van je tegenstander om deze uit te dagen. Je kan geen karakter uitdagen dat klaar is om gebruikt te worden! Beide karakters in een uitdaging doen schade. Bekijk de Kracht van elk karakter en plaats evenveel schadetellers op het andere karakter.

Schade

Karakters brengen elkaar schade toe in uitdagingen, en de effecten van sommige kaarten doen dit ook. Het maakt niet uit waar de schade vandaan komt, schadetellers blijven liggen op een karakter tot een effect ze verwijdert of het karakter wordt verslagen.

Een karakter wordt verslagen wanneer er schadetellers op liggen die gelijk zijn aan of hoger zijn dan hun Wilskracht. Leg het karakter op de aflegstapel van degene die de kaart gespeeld heeft.

Speciale krachten gebruiken

Veel voorwerpen en karakters hebben speciale krachten die je tijdens je beurt (en alleen tijdens jouw beurt) kunt gebruiken. Normaal gesproken hebben deze invloed op andere kaarten in het spel. Kaarten in het deck, de aflegstapel, hand of inkwell van een speler zijn niet “in het spel”, en kunnen dus niet beïnvloed worden door andere kaarten, tenzij de kaart anders aangeeft.

Als een speciale kracht een prijs heeft, staat deze aangegeven voor het effect, met deze twee gescheiden door een streepje. De prijs kan het gebruiken van de kaart zijn, het betalen van inkt, tekst die de prijs uitlegt of een combinatie hiervan. Je moet de volledige prijs van een speciale kracht betalen, voordat je deze mag gebruiken.

En onthoud, je kan de speciale krachten van een karakter dat je deze beurt hebt gespeeld nog niet gebruiken.


Spelen met meer spelers

Lorcana is een spel voor twee spelers, maar niks houdt je tegen om met drie of meer spelers te spelen! De regels blijven hetzelfde, behalve dat de beurt steeds naar links wordt doorgegeven.

Wanneer voor een speciale kracht meerdere spelers iets tegelijk moeten doen, begin dan met de speler die aan de beurt is. Ga door naar links totdat alle getroffen spelers hun acties hebben uitgevoerd.

Een deck bouwen

Je eigen deck maken is deel van de lol van Lorcana! Je mag zelf je karakters kiezen, welke speciale krachten je wil gebruiken, en welke strategie je wil toepassen.

Elk Lorcana-deck moet aan de volgende regels voldoen:

  • Je deck moet ten minste 60 kaarten bevatten.
  • Je deck mag niet meer dan 4 kopieën van een bepaalde kaart bevatten. Bijvoorbeeld: je mag niet meer dan 4 kopieën van Elsa – Snow Queen in je deck hebben. Verschillende versies van een karakter tellen als verschillende kaarten, dus dit houdt je niet tegen om 4 kopieën van Elsa – Queen Regent aan je deck toe te voegen!
  • Je deck mag alleen kaarten bevatten met 1 of 2 inkttypes.

Je kan een deck bouwen op twee manieren benaderen. De makkelijkste manier is om kaarten te vervangen in een bestaand deck, zoals de starter decks. Je kan ook een nieuw deck helemaal opnieuw bouwen met de kaarten die je hebt verzameld. Dit is meer werk, maar het kan erg leuk zijn! Kaarten kan je verzamelen door booster packs of zelfs volledige booster boxen te kopen. Ook zijn er verschillende gift sets en trove boxes die perfect zijn om cadeau te doen - of te krijgen!

Wanneer je een eigen deck hebt, wil je de kaarten natuurlijk wel netjes houden. Dit kan je doen door de kaarten te sleeven, het deck te bewaren in een deckbox, en te spelen met een playmat.

Ga naar disneylorcana.com voor video’s met tips voor het maken van je eigen deck en het toepassen van strategieën.


Je beurt in een oogopslag

Beginfase

  1. READY – maak al je kaarten klaar voor gebruik.
  2. SET – begin van de beurt-effecten gebeuren.
  3. DRAW – trek een kaart (sla over op de eerste beurt).

Hoofdfase

Kies zoveel acties als je wil (tenzij anders aangegeven), in elke volgorde:

  • Eens per beurt, voeg een kaart toe aan je inkwell.
  • Speel een kaart.
  • Activeer een voorwerp.
  • Speel een speciale kracht van een karakter waarvoor deze niet gebruikt hoeft te worden.
  • Met een karakter dat al in het spel was tijdens de Set-stap:
                o Stuur het karakter op een quest OF
                o Daag een gebruikt karakter uit OF
                o Gebruik een speciale kracht waarvoor het karakter gebruikt moet worden.
Auteur Lola
Lola is de Lorcana Koningin van het spellenhuis

Lola

Lola is de Lorcana-kenner van het Spellenhuis.

Bij haar kan je terecht met al je vragen over het spel. Aan het werk of niet, Lola is bijna altijd wel te vinden in het Spellenhuis in Haarlem. Naast Lorcana heeft ze vele andere bord- en kaartspellen op haar CV staan. Vraag je haar om spellenadvies, dan kan je er zeker van zijn een goed onderbouwd antwoord te krijgen. Een echte Game Guru dus.