Review Terra Nova
Beoordeling: Terra Nova
Druïden, watergeesten, feeën en vele andere volken zijn op zoek naar een nieuwe plek om zich te vestigen, maar ze hebben wel allemaal eisen voor het landschap waar ze eventueel willen gaan wonen.
Terra Nova is een spel dat de vaart erin houdt. Met zoveel inkomen hoef je je geen zorgen te maken over het verzamelen van fiches, dit spel win je door de juiste timing te vinden. Geschikt voor iedereen, ervaren bordspelspeler of niet.
Aantal spelers: 2 - 4 Speelduur: 60 min Leeftijd: 12+
Hoe werkt Terra Nova?
Het is alweer ruim 10 jaar geleden dat Terra Mystica uitkwam, en nog steeds wordt het gezien als één van de beste bordspellen. Dit spel is alleen wel echt voor de hardcore spellenliefhebber. De gedachte achter Terra Nova zal dan ook vast "Als we deze zeer gewaardeerde klassieker opnieuw uitbrengen en geschikt maken voor een groter publiek, zal het dan net zo'n hit worden?" zijn geweest.
De spelers kiezen ieder een volk, die elk hun eigen specialiteiten en voorkeuren hebben. In totaal zijn er 10 volkeren waar je uit kunt kiezen. Op je persoonlijke bordje staan de verschillende gebouwen die je kunt bouwen (huizen, handelsposten en paleizen), wat jouw volk allemaal kan en hoeveel magie je beschikbaar hebt.
Neem bijvoorbeeld de feeën. Zij zijn gek op bossen, en als ze ergens willen wonen moeten er dus veel bomen staan. Op het speelbord staan verschillende landschappen, de spelers kunnen deze landschappen terramorphen om het gewenste gebied te creëren. Voor de feeën is het dan ook makkelijker om een moerasgebied om te zetten naar een bos dan om van woestijn een bos te maken. In deze bossen kunnen de feeën huizen bouwen. Je betaalt de prijs van een huis, haalt dit van je persoonlijke bordje af en zet het op een bos in de buurt van een gebouw dat je al op het bord hebt staan. Als je een gebouw bouwt naast dat van een andere speler, betaal je vaak minder.
Om de beurt mogen de spelers steeds 1 van 7 acties uitvoeren. De meeste acties kosten geld maar je kan ook betalen met magie. Sommige acties kunnen alleen in magie betaald worden. Als een speler geen actie wil uitvoeren, past hij die beurt. Wanneer alle spelers gepast hebben begint de volgende ronde. er worden maximaal 5 rondes gespeeld. Een ronde begint met de inkomstenfase. De gebouwen op het speelbord leveren inkomsten op in de vorm van geld, magie of voordelen die punten waard zijn. Punten zijn tijdens het spel op verschillende manieren te verdienen. Ook zijn er elke ronde op een andere manier extra punten te winnen en krijgen de grootste steden aan het einde van het spel bonuspunten.
De ontwerper van het spel, Andreas Faul, heeft nog weinig andere spellen op zijn repertoire, en heeft ook niet meegewerkt aan Terra Mystica.
De Nederlandse uitgever van Terra Nova is White Goblin Games.
Hoe goed is Terra Nova in vergelijking tot Terra Mystica?
Best goed, dezelfde werking maar toch een hele andere beleving. Terra Nova een toegankelijke versie van het origineel maken is goed gelukt. Dit spel is goed op te pakken door iedereen die wel eens een bordspel speelt.
De afgelopen 10 jaar is er veel veranderd in de wereld van bordspellen. De zware spellen hadden vaak wel een thema, maar dat was eigenlijk bijzaak. Alles draaide om de werking van het spel. Dat gold zeker ook voor Terra Mystica, en eigenlijk geldt dat nu ook weer voor Terra Nova: er is een thema maar dat is weinig prominent.
In Terra Nova zijn de spelmechanismen vereenvoudigd. Dit zorgt ervoor dat je al vroeg in het spel heel veel inkomsten hebt. "Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik dit gebouw kan bouwen?" is eigenlijk geen vraag meer die je jezelf hoeft te stellen. De vraag is meer: "Wanneer moet ik dit gebouw bouwen om er zoveel mogelijk punten mee te verdienen?"
Het spel is thematisch wat droog, en je hebt al snel een inkomstenstroom die je alles laat doen wat je hart begeert. Hierdoor wordt het einddoel eenvoudig, maar is timing erg belangrijk.